tirsdag 11. november 2008

Særemne?

Harry Hole

Som emne på særemnet mitt har jeg valgt utviklingen til anti-helten Harry Hole. Harry hole er hovedpersonen i Jo Nesbø sin bokserie på 7 bøker om denne kriminaletterforskeren.


Harry Hole er en forfyllet og utslitt kriminaletterforsker ved politikammeret i Oslo. Gjennom bøkene til Jo Nesbø følger vi denne mannen gjennom ikke bare oslos mindre fasjonable gater, men også gjennom byer som blandt annet Sydney, Bakok og Bergen. Det er noe ved Jo Nesbø sin skrivestil som fenger meg, og tvinger meg til å lese videre. Uansett hvor jævlig Harry får det, uansett hvor skummelt eller spennende det er. I bøkene greier også Jo nesbø i tvinge frem et slags kjent mønster i Harry som jeg merker i meg selv. Jeg føler meg til tider veldig lik denne fiktive personen.

Ingen kommentarer: