søndag 14. desember 2008

Hjemmeoppgave i Norsk


Beyerdynamic DT 770

Jeg skriver her en tekst for å skrive om Beyerdynamic DT 770 høretelefoner.
Dette er ett headsett som er veldig bra dømt ut ifra flere netttester. På hardware.no sa de at:

Lydkvaliteten til DT770 er den som oppnår høyest poengsum hos oss. Ved siden av en meget solid bass, er det på de høye tonene (10 kHz og 15 kHz) det skiller seg ut som meget klart og rent. DT770 er også det som best takler ulike former for musikk.(1)


Dette er en av grunnene til at jeg valgte dette produktet. Hvis vi også hører på det de har å si på HLW: ”DT 770 er som å spenne to subwoofere rundt hodet. Filmtitting og spilling er rasende festlig med disse på hodet.(2)” Alt dette var med å trekke inn til konklusjonen at jeg skulle velge disse hodetelefonene. De sier også på prissøk på gulesider at dette headsettet har en konstruksjon som tåler veldig mye.(3) Dette er en egenskap som jeg ser veldig viktig for mitt bruksområde. Jeg håper at dette er et par hodetelefoner som kan riste litt på ørevoksen. ”ørevoks (lat Cerumen) gulbrun voksaktig, klebrig masse som utskilles fra kjertler i øregangen.”(4)

Den vanskeligste av oppgavene var å lage ett indirekte sitat.Der måtte jeg skrive om litt av teksten, noe som ikke er så lett når man akkurat har lest den.

Her har jeg 4 forskjellige kilder som er varierende i troverdighetsgrad.

Gulesider er et troverdig selskap i Norge, men etter som at det ser ut som at teksten er plukket ut av en annen internettside og det ikke oppgitt hvor teksten er hentet fra eller hvem som har skrevet den er den ikke helt troverdig. Derfor måtte jeg måle det som stod der opp mot andre tekster jeg fant.

Hpx.no er en webshop som prøver å virke troverdig, men ettersom layouten ser litt shady ut føler jeg meg litt skeptisk. Derfor sjekket jeg med internetttesten på hardware.no når jeg skulle hente ut informasjon fra hpx.no.

Hardware.no er en internettside hvor både eksperter og amatører kan komme inn og bedømme produkter. Testene er foretatt av eksperter, og jeg våger å stole på den ettersom det er oppgitt navn på artikkelforfatteren og dato på når artikkelen ble publisert. Dette virker som er en internett som har en layout etter sitt bruksområde.

Store Norsk leksikon i 15 bind. Laget av Ascehoug og Gyldendal. Dette er et seriøst produkt som er laget av profesjonelle og kontrollert av mange mennesker. Et leksikon som står i mange hjem som mange personer bruker til vanlig. Dette er den sikreste kilden jeg har. Noe som viser at det kan være tryggere å stole på bøker enn internett når man skal har troverdig informasjon.

(1) http://www.hardware.no/artikler/seks_hodetelefoner/40114/3 hentet den 14/11-08 klokken 14.11
(2) http://hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7368 hentet den 14/12-08 klokken 14.12
(3) http://gulesider.dinpris.no/?cid=1&gid=131&sid=607&pid=32125 hentet den 14/12-08 klokken 14.26
(4) Store norske leksikon 2. Utgave. Utgitt av kunnskapsforlaget i 1989 ISBN 82-573-0358-5 side. 651 bind 14 (Ts-Å)

1 kommentar:

Ingunn sa...

Bra svar på oppgaven. Du ser nok at det er litt arbeid å bruke kilder skikkelig, men til gengjeld blir teksten din mye bedre.